Regulile postului

Care sunt regulile postului?

 În cadrul regulilor stabilite pentru postul Paştelui, ce anume hotărăsc cu exactitate regulile postului? Nici în vremurile străvechi şi nici în zilele noastre n-a fost vreodată o uniformizare exactă, dar majoritatea autorităţilor ortodoxe sunt de acord asupra următoarelor reguli:

 

1)    În timpul săptămânii dintre Duminica Vameşului şi a Fariseului şi cea a Întoarcerii Fiului Risipitor, este în general dezlegare de la orice fel de post. Carnea şi produsele din animale pot fi consumate chiar şi miercurea şi vinerea.

2)    În săptămâna care urmează, adesea numita săptămâna Lăsatului de Carne, postul obişnuit se tine miercurea şi vinerea. Altfel nu este nici un post special.

3)    În săptămâna dinaintea postului Paştelui, carnea este interzisa, dar ouăle, brânza şi alte produse lactate pot fi mâncate în orice zi, inclusiv miercurea şi vinerea.

4)    În zilele săptămânii (de luni pana vineri inclusiv) în timpul celor 7 săptămâni de post al Paştelui, sunt restricţii atât asupra numărului de mese zilnice cat şi asupra felurilor de mâncare, dar când o masa este permisa, nu sunt fixate limite în ceea ce priveşte cantitatea.

a)     În zilele săptămânii din prima săptămâna postul este foarte strict. Conform regulilor stricte, în timpul primelor 5 zile de post, numai doua mese sunt permise, una miercuri şi alta vineri, în ambele cazuri după Liturghia Darurilor Înainte Sfinţite. În celelalte 3 zile, cei ce au putere sunt incurajati sa păstreze un post absolut; cei pentru care acest lucru nu este posibil, pot manca marţi şi joi (dar nu luni daca este posibil), seara după vecernii, când pot manca apa şi pâine, sau ceai sau sucuri de fructe, dar nu mâncare gătita. Trebuie specificat de la început ca în zilele de astăzi aceste reguli sunt în general relaxate. La mesele de miercuri şi vineri se recomanda “xerofagia”. Ad literam înseamnă “mese uscate”. Interpretat strict, înseamnă ca putem manca numai legume preparate cu apa şi sare, şi deasemenea fructe, nuci, pâine şi miere. În practica, scoici şi caracatiţa sunt deasemenea permise în zilele de xerofagie. Dar următoarele categorii de alimente sunt cu desăvarsire excluse:



i)carne;

ii) produse animale (brânza, lapte, unt, oua, zer, etc.);

iii) peste (peste cu oase);

iv) ulei (de exemplu ulei de măsline) şi vin (orice băutură alcoolica).

                  

b)    În zilele săptămânii (de luni pana vineri inclusiv) în a doua, a treia, a patra, a cincea şi a şasea săptămâna, o masa pe zi este permisa, sa fie luata după amiaza după vecernie, aceasta masa va urma regulile xerofagie.

 

În Joia Mare se serveşte o singura masa, cu vin şi ulei (de exemplu ulei de măsline).





În Vinerea Mare cei ce au putere sa urmeze practica din zilele de început ale Bisericii şi sa tina post negru. Cei ce nu pot acest lucru sa mănânce pâine, cu putina apa, ceai sau sucuri de fructe, dar nu înainte de apus, sau în orice caz nu înainte de Vecernie şi Prohodul Domnului.

În Sâmbăta Mare, în principiu, nu se mănâncă, deoarece după practica străveche  la sfârşitul Liturghiei Sfântului Vasile credincioşii rămâneau în biserica pentru citirea Faptelor Apostolilor, şi pentru primeau putina pâine şi fructe uscate, cu o cupa de vin. Daca, aşa cum se întâmpla acum de obicei, se întorc acasă pentru a servi masa, pot bea vin dar nu ulei; deoarece în aceasta sâmbăta, singura dintre sâmbetele anului, uleiul de măsline nu este permis.

 

Regula xerofagiei este mai puţin stricta în următoarele zile:

1)    Sâmbetele şi duminicile postului, cu excepţia Sâmbetei Mari, se pot servi doua mese în mod obişnuit, la amiaza şi seara, cu vin şi ulei; carnea, produsele din animale şi pestele nu sunt permise.

2) De Buna Vestire (25 martie) şi de Florii, este dezlegare atât la peste cat şi la vin şi ulei, dar carnea şi produsele din animale nu sunt permise.
Daca Buna Vestire cade în primele 4 zile ale Săptămânii Mari, este
dezlegare la vin şi ulei dar nu peste. Daca cade în Vinerea sau Sâmbăta Mare, este dezlegare la vin dar nu la peste sau ulei.
 
3) Este dezlegare la vin şi ulei în următoarele zile, daca cad intr-o zi din
cursul săptămânii în a doua, a treia, a patra, a cincea sau a şasea săptămâna:
·        Prima şi a Doua Aflare a Capului Sfântului Ioan Botezătorul (24 februarie)
·        Sfinţii 40 de Mucenici din Sebastia (9 martie)
·        Inaintepraznuirea Bunei Vestiri (24 martie)
·        Soborul Sfântului Arhanghel Gavriil (26 martie)
·        Hramul Bisericii sau al Mânăstirii
 
4) Este dezlegare la vin şi ulei în miercurea şi joia săptămânii a cincea, este dezlegare la vin datorita Canonului cel Mare - şi după unele autorităţi, şi ulei - în vinerea din aceeaşi săptămâna datorita vegherii Acatistului Maicii Domnului
 
Întotdeauna s-a hotărât ca aceste reguli ale postului nu sunt aşa de stricte pentru cei în vârstă sau bolnavi. În zilele noastre şi pentru cei sanatosi stricteţea postului este supusă dezbaterii.
Numai câţiva ortodocşi în zilele noastre încearcă sa tina post negru lunea, marţea şi joia din prima  săptămâna sau în primele trei zile din Săptămâna Mare.
 
În cursul săptămânii - cu excepţia poate a primii săptămâni şi a Săptămânii
Mari - se obişnuieşte sa se mănânce doua mese gătite în loc de una singura. Din prima pana în a şasea săptămâna, mulţi ortodocşi folosesc vin, şi chiar şi ulei, marţea şi joia, şi mai rar lunea.
Deseori în aceste săptămâni este dezlegare la peste.
 
Factorii personali trebuie luaţi în considerare, ca de exemplu un ortodox izolat ce trebuie sa împartă casa cu neortodocşi, sau care este obligat să mănânce la cantina fabricii sau a scolii.
 
În cazurile neclare fiecare trebuie sa ceară sfatul părintelui sau spiritual. Tot timpul sa ne amintim ca "nu sunteţi sub lege ci sub har" (Rom 6:14), şi ca "litera legii ucide, dar duhul e datator de viata" (2 Cor. 3:6)
 
Regulile postului, trebuie tratate cu seriozitate, nu trebuie interpretate cu asprime şi pedanterie legala: "căci împărăţia Domnului nu este mâncare şi băutură, ci dreptate şi pace şi bucurie în Sfântul Duh" (Rom. 14:17).

 

Anonime

 

FERICIREA PE PAMANT

Mulţi oameni din care-am cunoscut,
Vroiau să ştie unde-i fericirea pe pământ.
Ei spuneau ca in zadar au căutat,
Ca de marea fericire nu au dat.

Iar acum creştini luaţi aminte
Căci fericirea pe pământ se simte,
Nu se cumpără sau vinde,
Ci ea doar, ea doar se simte.

Deci acesta fericire pământească
Este o suprema mulţumire sufleteasca.
Este o mulţumire a sufletului tău
Când simţi ca te-ai îndepărtat de rău.

Iar aceasta fericire o poate avea
Si-un copil, si-o bătranea,
Si-un ţăran, si-un împărat, si-un servitor,
Si-un scriitor, si-un militar, si-un cerşetor.

Dar la aceasta unica si suprema fericire
Se ajunge numai prin desăvarsire,
Prin urmarea cuvantului si sfatului bun
Veti gasi al fericirii dulce drum.

 

Share dacă ți-a plăcut !

Shares

Acum esti aici: Acasa » Regulile postului

Continuand vizitarea acestui site veti fi de acord cu politica cookie. ...mai multe informatii

Setarile cookie face ca experienta sa fie una placuta, cookieurile sunt pentru personalizarea publicitatii si a linkurilor afiliate. Nu stocam IP-uri de nici un fel. Dand Accept, sunteti de acord. Sanatate!

Close